
الکترو موتور ولت چیست ؟
نوعی ماشین است که انرژی الکتریکی را به حرکت مکانیکی تبدیل می کند. ایده کلی بر این اساس است که وقتی که یک هادی حامل جریان الکتریسیته تحت اثر یک میدان مغناطیسی قرار می گیرد نیرویی بر روی آن هادی حامل جریان از سوی میدان مغناطیسی اعمال می شود. اغلب موتورهای الکتریکی دوار هستند. اما موتور خطی هم وجود دارند.
هر موتور الکتریکی دوار از دو بخش متحرک و محرک تشکیل شده است.که به بخش متحرک روتور و به بخش ثابت که معمولا درون موتور قرار دارد استاتور یا ایستانه نیز می گویند. در یک موتور الکتریکی، روتور به علت گشتاور ناشی از نیرویی ایجاد شده توسط میدان مغناطیسی در استاتور، به حول محور خود می چرخد. هر الکتروموتور بر اساس ساختارش توسط برق جریان مستقیم DC و یا جریان متناوب AC تغذیه می گردد.
مزایای الکترو موتور ولت
- مقاومت بالا در برابر گرد و غبار و پاشش آب در تمام جهات
- استفاده از اصول طراحی خاص در شیارهای هوا و بدنه برای کاهش دما
- مقاوم در برابر آسیبهای ناشی از گرم یا داغ شدن موتور
- استفاده از استاندارد IC411 برای خنکسازی
- مصرف بهینه انرژی
- مناسب بودن قیمت الکتروموتور ولت ترکیه
- سطح صدا و لرزش پایین
مشخصات فنی
- کاربردهای الکتروموتور
کاربردهای الکتروموتور عمدتاً شامل دمنده ها، فن ها، ابزارآلات، پمپ ها، توربین ها، ابزارهای برقی دینام، کمپرسورها، دستگاه های نورد، کشتی ها، انتقال دهنده ها، کارخانه های کاغذ سازی است. موتور الکتریکی یک وسیله ضروری در صنایع مختلفی مانند تجهیزات تهویه و خنک کننده با استفاده از حرارت HVAC، لوازم خانگی و وسایل نقلیه موتوری است.
موتورهای الکتریکی ها مهمترین دستگاههایی هستند که از آنها میتوان در تجهیزات تهویه و خنک کننده گرمایش (HVAC)، وسایل نقلیه موتوری و لوازم خانگی استفاده کرد. اینها در تجهیزات صنعتی مانند آسیاب، کامیون های چنگال، کلاچ، روبات، وینچ و بالابر استفاده می شوند. بنابراین، موتور الکتریکی یک دستگاه الکترو مکانیکی است و یکی از اصلی ترین پیشرفت ها در زمینه مهندسی است. این دستگاه انرژی الکتریکی را به مکانیکی متبدیل میکند. انواع مختلفی از موتورها در بازار موجود است که کاربردهای متفاوتی دارند و در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.
استفاده از الکتروموتور ولت ترکیه به جای موتور مزایای زیادی برای باغداران دارد:
- عدم نیاز به حمل و مصرف بنزین و روغن در هنگام استفاده از الکتروموتور ولت ترکیه.
- عدم آلودگی هوا.
- روشن شدن آسان فقط با یک کلید یا زدن دوشاخه به برق.
- عدم درگیر شدن با مشکلات موتورهای بنزینی مانند خرابی شمع، خرابی موتور و … .
در این حال استفاده از الکتروموتور ولت در سمپاش معایبی نیز دارد. این معایب عبارتند از:
- محدود بودن به مناطقی که برق دارند.
- عدم امکان جابجایی به دلیل محدودیت در برق رسانی.
اجزای الکتروموتورها
به طور کلی هر موتور دارای استاتور، روتر و محفظه است:
- استاتور:
شامل یک سری ورقههای فولادی آلیاژی است که در اطراف آنها با سیمپیچیده شده و سیم پیچهای القایی ایجاد میشود، یک سیم پیچ برای هر فاز منبع برق. سیم پیچهای استاتور از منبع تغذیه سه فاز تغذیه میشوند.
- روتور:
همچنین دارای سیم پیچهای القایی و میلههای فلزی است که برای تشکیل یک مدار متصل شدهاند. روتور محور موتور را احاطه کرده و جزء موتور است که برای تولید انرژی مکانیکی موتور میچرخد.
- محفظه موتور:
روتور را با محور موتور خود روی مجموعهای از یاطاقان نگه میدارد تا اصطکاک محور چرخشی را کاهش دهد. محفظه دارای درپوشهای انتهایی است که پایههای یاتاقان را نگه داشته و دارای یک فن است که به محور موتور متصل شده است و با چرخاندن محور موتور میچرخد. فن چرخان هوای محیط را از بیرون محفظه میگیرد و هوا را از طریق استاتور و روتور مجبور میکند تا اجزای موتور را خنک کرده و گرمای تولید شده در سیم پیچهای مختلف را از مقاومت سیم پیچ دفع کند. این محوطه همچنین به طور معمول دارای بالههای مکانیکی در قسمت بیرونی است که برای انتقال بیشتر گرما به هوای خارج استفاده میشود. درپوش پایانی همچنین مکانی را برای اتصال اتصالات الکتریکی به برق سه فاز به موتور ارائه میدهد.
الکتروموتورهای تک فاز
الکتروموتور تک فاز یک ماشین دوار با نیروی الکتریکی است که میتواند انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کند. با استفاده از منبع تغذیه تک فاز کار میکند. آنها شامل دو نوع سیم کشی هستند: گرم و خنثی. قدرت آنها میتواند به ۳ کیلو وات برسد و ولتاژ منبع تغذیه به طور همزمان متفاوت است. آنها فقط یک ولتاژ متناوب دارند. مدار با دو سیم کار میکند و جریانی که روی آنها میگذرد همیشه یکسان است.
برخی از انواع مختلف الکتروموتور تک فاز عبارتاند از موتور قطب سایهدار، موتور تقسیم فاز، موتور خازن تقسیم دائمی (که به آن موتور خازن تک ارزش نیز گفته میشود) و موتور خازن دو ارزش. تفاوت اصلی در ساخت این موتورها در نحوه تولید فاز دوم است. قطب سایهدار و موتورهای فاز تقسیم از خازن استفاده نمیکنند در حالی که خازن تقسیم دائمی (PSC) و دو موتور خازن با ارزش استفاده میکنند. فاز شکاف و دو موتور خازن با ارزش ممکن است از یک سوئیچ گریز از مرکز برای قطع مرحله شروع به محض افزایش سرعت موتورها در حالی که قطب سایهدار و موتورهای PSC سوئیچ ندارند استفاده کنند.
الکتروموتورهای سه فاز
الکتروموتور سه فاز نوعی موتور AC بوده که نمونه خاصی از موتور چند فازی هستند. این موتورها میتوانند یک موتور القایی (که موتور ناهمزمان نیز نامیده میشود) یا یک موتور همزمان باشند. موتورها از سه جزء اصلی تشکیل شدهاند – استاتور، روتور و محفظه.
الکتروموتور سه فاز (که از نظر عددی به عنوان موتورهای ۳ فاز نیز یادداشت میشوند) به طور گستردهای در صنعت استفاده میشوند؛ در حالی که الکتروموتور القایی تک فاز نیز موجود است و در خانهها و ادارات مورد استفاده قرار میگیرد.
مهم ترین ویژگی های الکتروموتور volt
- دارای ۲، ۴ و ۶ قطب
- ولتاژ کاری ۳۰۰ یا ۴۰۰ ولت
- سازگار با فرکانس ۵۰ و ۶۰ هرتز
- دارای کلاس حرارتی F/B
- کلاس حفاظتی IP55
- محدوده توان ۰.۱۲ تا ۲۰۰ کیلووات
- قابلیت نصب به صورت افقی و عمودی
- دارای شرایط کاری دائم کار S1
- قابلیت کار تا حداکثر ارتفاع ۱۰۰۰ متر نسبت به سطح دریا
- جنس بدنه آلومینیومی برای سایز فریم ۶۳ تا ۱۸۰ و چدن برای سایز فریم ۱۶۰ تا ۳۱۵
- موقعیت قرارگیری جعبه ترمینال در قسمت بالا